آیاتی از قرآن کریم در مورد نماز

  1.قَداَفلحَ المؤمِنون،اَلَذینَ فی صَلاتِهِم خاشِعُون.(مؤمنون آیات1-2)

به حقیقت رستگار شدند مؤمنان آنانکه ایشانند در نمازشان خضوع کنندگان.

2.وَاَقِمِ الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلواةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکَر.(عنکبوت آیه 45)

وبرپای دار نماز را ،بدرستیکه نماز نهی می کنداز کارهای زشت و ناپسند.

3.وَاَقیِمُواالصَّلواةَ وَءَاتُواالزَّکواةَ وارْکَعُوامَعَ الرَّاکِعیِنَ.(بقره آیه 41)

و برپای دارید نماز را و بدهید زکات را و رکوع کنید با رکوع کنندگان.

4.واسْتَعیِنُوا بِالصَّبروَالصَّلواةِ وَاِنَّها لَکَبیِرَةٌ اِلاّعَلیَ الْخاشِعینَ.( بقره آیه 45)

واستعانت جوئید به شکیبایی و نماز و بدرستیکه آن نماز دشوار است مگر بر صاحبان خشوع.

5.اَلَّذیِن َیُومِنُونَ بِالْغَیبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلواةَ وَمِمّارَزَقْنَاهُم یُنْفِقُونَ.(بقره آیه6)

آنانکه می گروند به آنچه پنهان است و برپای می دارند نماز راو آنچه روزی دادیم ایشان را انفاق می کنند.

6.وَاَقِمِ الصَّلواةَ لِذِکْرِی.(طه آیه15)

وبرپای دار نماز را برای ذکر من

7.ما سَئلَکَ کُم فی سَقَر،قالوُا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّیِن.(مدثر آیات 42-43)

بهشتیان از جهنمیان می پرسند که چه چیز شما را به جهنم و سقر کشانید؟گویند :ما از نماز گزاران نبودیم.

8.وَیلٌ لِلْمُصَلَّین ،اَلَّذیِنَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهُون.(ماعون آیه4)

وای بر نماز گزارانی که از نماز خود غافل هستند و نماز را با غفلت انجام می دهند.

9.وَاَقِمِ الصَّلواةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَزُلَفاً مِنَ الَّیلِ ،اِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ.(هود آیه 114)

نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پای دار ،چرا که حسنات سیئات را بر طرف می سازد.


ثواب آیة الکرسی بعد از نماز


رسول خدا (ص) فرمود: یاعلی! بر تو باد به تلاوت کردن آیه الکرسی بعد از هر نماز فریضه، بدرستی که محافظت نکند بر آن مگر پیغمبری یا صدیقی یا شهیدی و از حضرت رسالت پناه (ص) منقول است:

هر که آیه الکرسی را بعد از هر نماز بخواند، مانعی نباشد او را از داخل شدن به بهشت بغیر مرگ؛

و به روایت دیگر:

هر که آیه الکرسی را بعد از هر نماز فریضه بخواند نمازش مقبول گردد و در امان خدا باشد و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد.


" برگرفته از کتاب با ارزش "اهل البیت (ع)"

ریشه مصافحه بعد از نماز در چیست؟


امام باقر علیه السلام : «از جهت حمد و ذکر، خدا با چیزى بهتر از تسبیح حضرت فاطمه زهرا علیها السلام عبادت نشده است. اگر عملى بهتر از آن بود، پیامبر خدا آن را به زهرا علیها السلام عطا مى‌کرد.»

به گزارش فرهنگ نیوز، نماز جماعت از جمله اعمالیست که در قرآن و روایات معصومین به آن سفارش شده است. مانند آيه ۴۳ سوره بقره:  وَ‌أَقِيمُوا الصَّلَوةَ وَ‌ءَاتُوا الزَّكَوةَ وَ‌ارْكَعُوا مَعَ الرَّ‌كِعِينَ ( و نماز را به پاى داريد و زكات را بدهيد و با ركوع كنندگان ركوع كنيد) که با کمی تامل در این آیه می توان دریافت، امر به رکوع کردن با دیگران دلیلی بر به جماعت خواندن نماز است. در ابتدای آیه نیز خداوند به جای " خواندن " نماز، از " به پا داشتن" استفاده کرده است که از این نکته می توان دریافت، علاوه بر وظیفه نماز خواندن، برپایی آن در جامعه و بین افراد نیز سفارش شده است. از طرفی برپایی نماز، علاوه بر خواندن اذکار، مفهوم برپایی ارکان مهم آن نیز بوده است که مهمترین آن توجه و حضور قلبی در پیشگاه خداوند است. نتیجه ی این گونه برپایی، تاثیر مثبت در روح و جان آدمی است.
 
 در بین روایات نیز موارد بسیاری دیده می شود که در موضوع ثواب آن می توان به این روایت اشاره کرد: اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند، هر ركعت از نماز آنان، ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا كنند هر ركعتى ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بيشتر شوند، ثواب نمازشان بيشتر مى‌شود تا به ده نفر برسند وقتى عدّه آنان از ده نفر گذشت، اگر تمام آسمان‌ها كاغذ و درياها مركب و درخت‌ها قلم و جن و انس و فرشتگان نويسنده شوند، نمى‌توانند ثواب يك ركعت را بنويسند.( محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج۸۵، ص۱۴; توضيح المسائل مراجع، ج۱، ص۷۹۵، مسئله ۱۳۹۹).
 
برای تعقیبات نماز، در مفاتیج الجنان، دعاهایی ذکر شده است اما با سیری در احادیث و روایات موجود، مواردی چون سجده شکر، تسبیحات حضرت زهرا(س)، قرائت آیه ۵۶ سوره احزاب (إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا) و سه صلوات و ... از بقیه موارد، بیشتر سفارش شده اند. حاج حسنعلی نخودکی نیز در سفارشی به امام خمینی (ره) که آن را بهتر از کیمیا خواندند، تلاوت آیت الکرسی، تسبیحات حضرت زهرا(س)، سوره توحید، صلوات و ... را توصیه کرده اند. با تمام این تفاسیر باز هم در مساجد و نمازخانه ها و اماکنی که نماز جماعت برپا می شود، بسیاری از افراد، به محض تمام شدن نماز شروع به مصافحه ( دست دادن ) با نمازگزاران اطرافشان می کنند. با توجه به روایات و احادیث، اولویت با اعمال و اذکاریست که ذکر شد. عده ای این مصافحه و تکبیرها و شعارهای سیاسی بلافاصله بعد از نماز را بدعت خوانده اند اما تمامی مراجع، بدعت بودن آن را رد کرده اند و اذکاری چون تسبیحات حضرت زهرا (س) را برای ابتدای فراغت از نماز سفارش کرده اند. هرچند که از مصافحه به عنوان یک امر پسندیده و مستحب بین مومنین در تمام اوقات یاد شده است و شعارهای انقلابی اسلامی را مطلوب اما خارج از عبادت دانسته اند. امام مهم اینجاست که اعمال بعد از نماز، اهمیت های متفاوتی دارند تا جایی که برخی از آنها را بهتر است قبل از به هم خوردن حالت نماز انجام داد.
 
از امام باقر علیه السلام روایت شده است: «از جهت حمد و ذکر، خدا با چیزى بهتر از تسبیح حضرت فاطمه زهرا علیها السلام عبادت نشده است. اگر عملى بهتر از آن بود، پیامبر خدا آن را به زهرا علیها السلام عطا مى‌کرد.»
 
سوال اینجاست که چرا با وجود دلایل و احادیث مختلف برای اثبات اولویت داشتن اعمال دیگر بر مصافحه، با وجود تذکر و امر به معروف کردن، باز هم متقاعد نمی شوند و بر رفتار خود اصرار دارند؟
 
احادیث دیگری در زمینه اهمیت تسبیحات حضرت زهرا (س) به شرح ذیل نقل شده است:
 
 از امام صادق علیه السلام روایت شده است:
 
«مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ فِى دُبُرِ الْفَرِیضَةِ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ الْمِائَةَ مَرَّةً وَاَتْبَعَها بِلا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ مَرَّةً غُفِرَ لَهُ؛
 
هر کس پس از نماز واجب، با تسبیح فاطمه علیهاالسلام صد بار به تسبیح خدا بپردازد، و به دنبال آن یک بار «لا اِلهَ اِلَّا اللَّه» بگوید، آمرزیده مى‌شود.»
 
در حدیث دیگرى از آن حضرت روایت شده است:
 
«تَسْبِیحُ فاطِمَةَعلیهاالسلام فِى کلِّ یوْمٍ فِى دُبُرِ کلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَى اللَّهِ مِنْ صَلاةِ اَلْفِ رَکعَةٍ فِى کلِّ یوْمٍ؛
 
تسبیح فاطمه زهرا هر روز بعد از هر نماز، از هزار رکعت نماز در هر روز، نزد خدا محبوب‌تر است.»
 
همچنین ایشان می فرمایند: «مَنْ سَبَّحَ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ علیها السلام فِى دُبُرِ الْفَرِیضَةِ قَبْلَ اَنْ یثْنِىَ رِجْلَیهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ؛  
 
هر کس بعد از نماز واجب، پیش از آنکه پاهاى خود را جفت کند (قبل از به هم خوردن حالت جلوس تشهد و سلام)، تسبیح فاطمه زهراعلیهاالسلام بگوید، خداوند او را مى آمرزد.»
 
از این احادیث معلوم مى شود که گفتن تسبیح حضرت فاطمه زهراعلیهاالسلام ارزش فوق العاده اى دارد و بهترین زمان گفتن آن، بعد از نماز واجب، بدون فاصله و پیش از به هم خوردن حالت نماز مى باشد.


نماز شب؛ كیفیت + فضیلت


از قرآن كریم درباره فضایل نماز شب:

خداوند متعال در آیه هفتاد و نهم سوره اسراء فرموده است برخی از شب را بیدار و متهجد باش و نماز شب مخصوص توست. باشد كه خدایت به مقام محمود (شفاعت) مبعوث گرداند. همچنین در سوره مزمل آیه 1 می فرماید: ای جامه خواب به خود پیچیده به هنگام شب برخیز.

سوره فرقان آیه 64 آنان كه در حال قیام و سجده شب را سحر كنند.

سوره سجده آیه 16: پهلوهایشان از رختخواب‌ها جدا می‌گردد پروردگارشان را در حال ترس و امید می‌خوانند.

سوره ذاریات آیه 18: مقدار كمی از شب را می‌خوابند و سحرها استغفار می‌كنند.


فضائل نماز شب از كلمات ائمه معصومین (ع):

1- رسول اكرم (ص): فرمودند: هنگامی كه بنده ای از بستر خواب نوشین خود در حالی كه چشمانش خواب آلوده است بر می خیزد تا خدای خود را با نماز شب گذاردن خشنود كند خدایش به او بر فرشتگان خویش مباهات می كند و می فرماید آیا این بنده مرا می بینید كه از بستر خود برای نمازی كه بر او واجب نكرده ام برخاسته است گواه باشید كه او را آمرزیدم و همان حضرت فرموده اند آن كسی كه نماز شب می خواند اگر تصور كند روز گرسنه و بدون روزی می ماند یاوه پنداشته است.

2- امام رضا (ع): بر شما باد به نماز شب. هیچ بنده مؤمنی در آخر شب بر نمی خیزد و هشت ركعت نماز و دو ركعت نماز شفع و یك ركعت وتر را نمی گذارد و هفتاد مرتبه در دعای دست خود استغفار نمی كند مگر این كه خدایش او را از عذاب گور و عذاب دوزخ پناه می دهد و عمرش را می افزاید و روزیش را فراخ می دارد و سپس فرمود همانا خانه هایی كه در آن نماز شب خوانده می شود،‌ پرتو آن برای مردم آسمانها همچون پرتو ستارگان برای اهل زمین است و می درخشد.

3- امام صادق (ع): یكی از جمله اموری كه خداوند آن را وسیله شادمانی روح و نشاط قلبی مؤمن قرار داده است نماز شب می‏باشد.

4- حضرت علی (ع): نماز شب موجب خشنودی خداوند و محبت فرشتگان و نسبت پیامبران و نور معرفت و پایه ایمان و راحت ابدان و خشم شیطان و اسلحه بر علیه دشمنان و اجابت دعاها و قبولی اعمال و بركت روزی و شفاعت نزد ملك الموت و چراغ قبر و زیرانداز انسان در قبر و پاسخگویی نكیر و منكر و انیس و مونس انسان در قبر می باشد و در قیامت حائل بین او و آتش و وسیله سنگینی میزان اعمال و حكم عبور بر صراط و كلید بهشت می باشد.

5- امام صادق (ع): به سلیمان دیلمی فرموده است. ای سلیمان دست از شب خیزی بر مدار كه مغبون آن كسی است كه از قیام به هنگام شب محروم بماند.

6- رسول اكرم (ص): چون آخر شب فرا رسید خداوند سبحان فرماید آیا دعا كنندای هست تا اجابتش كنم؟ آیا سؤال كننده و خواهنده ای هست كه خواسته اش را بدهم؟ آیا استغفار كننده ای هست تا او را بیامرزم؟ آیا توبه كننده ای هست تا توبه اش را بپذیرم؟

7- امام صادق (ع): بر شما باد به گزاردن نماز شب كه سنت پیامبر شما و آیین نیكوكاران پیش از شما و وسیله بیرون راندن بیماری از تن شماست.

8- امام محمد باقر (ع): محرومیت از نماز شب در اثر گناه است.

9- رسول اكرم (ص): فرمودند: بزرگواران امت من حاملان قرآن و شب زنده داران هستند.

10- رسول اكرم (ص): هركس نماز شب بگذارد چهره اش در روز زیبا و درخشان است.

11- رسول اكرم (ص): دو ركعت نماز در وسط شب از دنیا و مافیها نزد من محبوب تر است.


طرز خواندن نماز شب:

نماز شب یازده ركعت است. چهار دو ركعت مانند نماز صبح و دو ركعت نماز شفع كه در ركعت اول بعد از حمد «قل اعوذ برب الناس» و در ركعت دوم «قل اعوذو برب الفلق» و یا هر سوره ای كه بخواند و اما نماز وتر كه یك ركعت است بعد از حمد سه مرتبه «قل هو الله احد» و بعد دعای دست كه در آن چهل مؤمن را دعا نموده هركس كه می خواهد. پدر باشد یا مادر؛ دوست باشد یا برادر؛ زنده باشد یا مرده به این نحو «اللهم اغفر ... فلانی» و به جای فلانی نام مؤمن یا مؤمنه ای برده شود و اگر چهل مؤمن در نظر نیست بطور جمع دعا كند و چهل مرتبه بگوید: «اللهم اغفر للمؤمنین و المومنات» كه می توان با انگشتان خود بشمارد یا دست چپ را به صورت قنوت نگهدارد و با دست راست با تسبیح بشمارد و بعد از آن همان طور كه ایستاده هفتاد مرتبه بگوید: «استغفر الله ربی و اتوب الیه» و بعد هفت مرتبه بگوید: «هذا مقام العائذ بك من النار» این مقام پناه بردن به تو از آتش و معنی این دعا است. بعد سیصد مرتبه بگوید «العفو العفو» كه سه دور تسبیح می شود و گناهانش را به خاطر بیاورد و بعد اگر خواهد دعای دیگری در قنوت بخواند و گرنه به ركوع و بعد دو سجده را انجام دهد و سلام گوید این بود كیفیت نماز شب و بعد از چند شب برای انسان خیلی ساده خواهد شد بنابر این نماز شب با آن همه ثواب و فضیلت اعجاب انگیز كه دارد از نظر اصل عمل بسیار آسان است و در هر حال هم می شود خواند مثلاً‌ نشسته و یا در حال راه رفتن به طوری كه اگر در اتوبوس نشسته اید می توانید نماز شب را بخوانید و ركوع و سجود را با حركت پلك چشم انجام دهد.


چند نكته مهم:

كسانی كه نماز شب می خوانند باید شب مقدار كمی شام بخورند كه سبك باشند تا بتوانند به راحتی برای نماز بیدار شوند ،‌چون معده پر، سبب سنگینی و كسالت خواهد شد و همچنین شبها كمی زودتر بخواند تا سحر با نشاط بیشتر با معبود خود گفت و گو كنند و چون عمل بسیار پر فضیلت است شیطان تا بتواند انسان را از انجام آن مأیوس می كند.


وقت نماز شب:

هر چه به اذان صبح نزدیكتر باشد بهتر است مثلاً یك ساعت قبل از اذان صبح و اگر انسان شبی موفق به خواندن نشد می تواند در روز و یا بعد از نماز صبح قضا كند همان ثواب را خواهد برد چنانچه پیامبراكرم (ص) می فرماید كه خدا مباهات می كند به بنده ای كه نماز شب را در روز قضا كند و می فرماید ای فرشتگان من بنده من قضا می كند چیزی را كه بر او واجب نكرده ام، گواه باشید كه من او را آمرزیدم.


اهمیت نماز

| http://uniqelove.blogfa.com/|اهميت نماز و عبادت‌,نماز خواندن,نماز روزعاشورا,عاشورا و نماز,آخرین نماز| http://uniqelove.blogfa.com/|

خواندن نماز از واجبات مسلماني است و به پا داشتن اين عمل واجب‌، آن هم درميداني چون بيابان کربلا و با آن حال عطش‌، مصيب ديده‌، بدون وجود مکان مناسب و باوجود باران تير و شمشير و نيزه‌هاي دشمن زبون‌، ارج و اهميت اين فريضه بيشتر نمايان‌ مي‌ شود و خواندن آن در اول وقت و هنگام ظهر بر اين ارج و اهميت مهر تاييد و تاکيدي‌جاودانه مي‌زند.
اين جلوه از شکوه معنوي‌، وقتي به درجه اعلا و رتبه عبرت‌آموزي خود مي‌ رسد که‌ ملاحظه مي‌ کنيم‌، در تحقق آن حتي اشخاصي‌؛ چون سعيدبن‌عبدالله حنفي که خود راسپر ابا عبدالله قرار داده بود، به فيض شهادت مي‌رسد، در حالي که بر پيکرش فقط سيزده‌چوبه تير - جز زخم شمشيرها و نيزه‌ها - ديده مي‌شد.
در شب عاشورا، که امام جهت خواندن دعا و نيايش و اقامه نماز به برادرش‌ عباس‌ فرمود:
«اگر مي‌تواني آنان را امروز از جنگ منصرف کني‌، چنين کن‌. باشد در اين شب به‌ درگاه پروردگارمان نماز بگذاريم‌، زيرا خداوند مي‌داند که من نماز خواندن براي او و تلاوت‌ قرآنش را دوست دارم‌.» جالب توجه اين که وقتي حضرت عباس از آن قوم مهلت خواست‌،عمربن سعد درنگي کرد؛ عمروبن حجاج زبيدي مي‌گويد: به خدا قسم که اگر ايشان ازترک و ديلم بودند و چنين فرصتي را مي‌خواستند، هر آينه مي‌پذيرفتم‌، چه رسد به اين که‌ ايشان خاندان محمد (ص) هستند.»


ثواب جماعت هر يک از نمازهاي يوميه

ز پيامبر اکرم (ص) نقل است که فرمود : هر کس نماز صبح را به جماعت به جا آورد سپس تا طلوع خورشيد به ذکر خداوند بي نياز و بلند مرتبه پردازد در بهشت هفتاد درجه خواهد داشت و ما بين هر درجه اي به اندازه اي است که اسب دونده عالي و خوش تربيت هفتاد سال بتازد و کسي که نماز ظهر را به جماعت بخواند در بهشت جاويد ، پنجاه درجه خواهد داشت و فاصله بين درجات او به اندازه تاختن پنجاه ساله اسب عالي خواهد بود و هرکس نماز عصر را به جماعت بخواند ثواب آزاد کردن هشت نفر از فرزندان اسماعيل را خواهد داشت که هريک از آنها صاحب خانه اي باشند . و کسي که نماز مغرب را به جماعت بخواند گويا يک حج و يک عمره مقبول به جا آورده است و هرکس نماز عشا را به جماعت بخواهد مانند اين است که شب قدر را شب زنده داري نموده است .(8)

پي نوشت :
1.
ثواب الاعمال ، ص 259 ، بحار ، ج 85، ص 434
2.
امالي شيخ صدوق ، ص 304، بحار، همان
3.
تنبيه الخواطر ص 4، بحار ، ج 85، ص 435
4.
تخف العقول ، ص 440، بحار، همان
5.
الذکري ، ص 267، بحار ، همان
6.
بحار، همان به نقل از النغليه
7-
بحار ، همان
8.
امالي شيخ صدوق ، ص 41- بحار ، ج 85، ص

 



قابل درگاه حي بي نياز*****هيچ طاعت نيست بهتر از نماز

اين عبادت مايه قرب خداست*****مونس شب هاي تار انبياست
اين عبادت مايه غفران ماست*****ناجي و کفاره عصيان ماست
گر تعجب مي کني از اين بيان*****پس برو تنهي عن الفحشا بخوان
اين عبادت چون عمود دين توست*****شرط ملت مذهب و آيين توست
متقين را زين و منهاج آمده*****مومنين را عين معراج آمده
چون شدي آماده غسل و وضو*****از معاصي دست و دل اول بشو
خويش را خالي تو از تزوير کن*****پس بلند آوازه تکبير کن


دلت را با خداوند آشنا كن

زعمق جان خدايت را صدا كن

دلت غفلت زده مانند سنگ است
مس دل را ز ياد او طلا كن
شكوه بندگي در خاكساري است
خضوع و بندگي پيش خدا كن
تو غرق نعمت پروردگاري
بيا و حقّ نعمت را ادا كن
نشان حق شناسي در نماز است
جفا تا كي؟ بيا قدري وفا كن
ركوعي، سجده‌اي، اشكي، خضوعي
به پيش آن يكي، قامت دو تا كن
به پيش او گشا دست نيازي
به درگاه بلند او دعا كن
به سنگ توبه‌اي بشكن دلت را
غرور و سرگراني را رها كن

  باز هم مرغ سحر

بر سر منبر گل
دمبدم مي‌خواند
شعر جان پرور گل
باز از مسجد شهر
صوت قرآن آيد
با نسيم سحري
عطر ايمان آيد
كودك خوش سخنم
شب فراري شده باز
ديده را باز بكن
شده هنگام نماز
باز خورشيد قشنگ
آمد از راه دراز
باز در دشت و دَمَن
چشم نرگس شده باز
خيز از بستر خواب!
كودك زيبا روي
وقت بيداري شد
خيز و تكبير بگو

 

من كويري‌تر از آنم كه به خود سبز شوم
روزني كن به دل سوخته‌ام باز، نماز
با طمأنينه‌ي الفاظ تو آرام شوم
اي غزل‌سازترين مرغ خوش آواز، نماز
در حوالي تو صد چشمه‌ي پاك است و زلال
و من و اين همه داغ جگر انداز، نماز
غنچه‌ي لاله‌ام و داغ شكفتن دارم
حرف‌ها دارم از آن نرگس غمّاز، نماز
اي خوش آن اوج نشينان كه به بال و پر سرخ
تا عروج تو رسيدند به پرواز، نماز
در كدامين غزل سبز به من هديه شدي
كه پر از شوق شكفتن شده‌ام باز، نماز


سبب عزت موجود نماز است نماز
زينت درگه معبود نماز است نماز
بي‌نماز از نظر لطف خدا محروم است
شرع را مقصد و مقصود نماز است نماز
كوركورانه مكن زهد و ورع، جود و سخا
بودِ طاعت همه از بودِ نماز است نماز
روز و شب گر به حسين بن علي گريه كني
شرط اول كه دهد سود نماز است نماز
پيش سلطان همه كس هديه‌ي لايق ببرد
تحفه بر حضرت معبود نماز است نماز
شاه عطشان كه جهان عاشق و ديوانه‌ي اوست
گفت عز و شرف و جود نماز است نماز
نَفَس باز پسين بست چو قامت به نماز
گفت تكبير به معبود نماز است نماز
به پيمبر چو خدا امر به معراج نمود
گفت تكبير به معبود نماز است نماز
به نماز عذر نباشد چو به تن جان داري
آنچه حق از همه بستود نماز است نماز
نزد ميزان عمل موقع ديوان حساب
قاضي شاهد و مشهود نماز است نماز
گفتم اي عقل زطاعت همگي افضل چيست
عقل يكباره بفرمود نماز است نماز
به كريمي خدا غره مشو اي عاقل
به بشر آنچه دهد سود نماز است نماز


صلا زدند كه برگ صبوح ساز كنيد
به ساز مرغ سحر ترك خواب ناز كنيد
مي‌خمار شكن مي‌دهند كز سرها
خمار چون شكن زلف يار باز كنيد
سرود بدرقه‌ي كاروان شب خوانيد
در اي قافله‌ي صبح پيشواز كنيد
به ساز زهره، سماوات مي‌دهد پيغام
كه گوش دل به مناجات اهل راز كنيد
وضو به چشمه‌ي صهباي صبحدم سازيد
به سوي قبله‌ي ميخوارگان نماز كنيد
چو بلبلان بهاري به اهتزاز نسيم
هواي شور و نوايي به سوز و ساز كنيد
يگانه راز و نياز قبول اهل دل است
دو گانه‌اي كه به درگاه بي‌نياز كنيد
سر نياز فرود آوريد و نذر قبول
به زير قبه‌ي اين بارگاه ناز كنيد
نگين خاتم جم در نماز مي‌بخشند
نظر به حلقه‌ي رندان پاكباز كنيد
يگانه راز عروج مقام قرب اينست
كه از گروه عزازيل احتزاز كنيد
به زلف يار اگر دست يافت آه سحر
بسا كه پرچم عزت به اهتزاز كنيد
يكي است نغمه اگر زخمه‌ها به زير و بم است
به پرده‌هاي حقيقت رهِ مجاز كنيد
اگر به ساز دل شهريار گوش دهيد
جهان پر از طرب و شور و شاهناز كنيدسيد



    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
 

نماز


نماز ، معراج مومن است و اگر فردی نماز را با شرایط و آداب خاص آن انجام دهد ، فضیلت ها و صفات نیک انسانی در وجودش متبلور می شود . در طول اين مجموعه برنامه ، دانستيم كسي كه نمازگزار واقعي باشد ، هرگونه حقارت پذیری را نفی می کند و عزت و سربلندی را پيشه خود می سازد . دکتر الکسیس کارل می گوید : " نیایش در روح و جسم انسان ، تاثیر می گذارد و احساس عرفانی و احساس اخلاقی را تواما ً تقویت می کند . در چهره کسانی که به نیایش می پردازند ، كاهش حسد و شرارت / و حس وظيفه شناسي و خیرخواهی نسبت به دیگران ، نمایان می شود . نیایش ، خصایص خود را با علامات بسیار مشخص و منحصر به فرد ، نشان می دهد . صفای دل ، متانت رفتار ، انبساط خاطر ، شادی بی دغدغه ، چهره پر از یقین ، آمادگي برای هدايت و پذیرش حق / و راضی بودن به رضای پروردگار . "
در این رابطه حتما" شما نيز با ما هم عقیده اید که عالی ترین نوع نیایش ، نماز است . با نکاتی ديگر درباره نماز در خدمت شما هستیم .
*****************
***رسول خدا (ص) می فرماید : " مؤمن شوخ ( طبع ) است و لبخند بر لب دارد . " در همين رابطه ، امروزه این ضرب المثل ایرانی که : " خنده بر هر درد بی درمان دواست " ، از نظر علمي ، تاييد شده است .
در عصر حاضر ، دانش پزشکی تاکید می کند اشخاصی که شادند ، در مقايسه با آنان که به زندگی بدبین هستند و از اخلاق خوش بهره ندارند ، بسیار کمتر دچار بیماری های جسمی و روانی می شوند . بر این اساس ، می توان گفت هر عاملی که شادابی را به انسان هدیه کند ، درواقع به سلامتی جسم و روان او کمک کرده است . اما نکته مهمی که علم طب به آن اشاره دارد ، این است که در موارد زیادی ، شادابی و افسردگی انسان ، تحت تاثير تغییرات مواد شیمیایی در بدن است . برای مثال ، عصبانیت و ناراحتی غیرارادی و بدون دليل بعضي از افراد در هنگام صبح ، در اثر تغییرات و يا کم و زیاد شدن برخي از تركيبات شیمیایی در خون است . همچنین افزایش ماده ای به نام " کورتیزول " در بدن ، موجب شعف و شادی انسان می شود . این ماده در سحرگاه در داخل بدن ، افزایش می یابد و در صورت بیداري فرد در این ساعات ، لذت و شعفي خاص به او دست می دهد که بی شک بر خلقيات او در طول روز تاثیر گذار است . به همين دليل ، روانشناسان بر اين باورند كساني که در سحرگاهان به نماز و نیایش می پردازند ، از جدی ترین هیجانات روانی بهره می برند و بدينوسيله روح خود را به وجد و سرور می رسانند . البته بايد توجه داشت که نماز و نیایش ، به خودي خود ، پرواز در فضای معنویت و بندگی است و باعث شكفتگی و طراوت دل می شود .
***به هر حال ، نماز و نيايش در سپيده دم ، موجب بیداری فرد در صبحگاهان مي شود و شادابی را براي جسم و روان او به ارمغان مي آورد . حافظ ، شاعر نامی ایران در اشعار خود ، از اسرار سحرگاهان و شادابی آن سخن گفته است . وی می سراید :
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یمن دعای شب و ورد سحری بود
**********
***حال که از نماز صبح سخن گفتیم ، خوب است به یکی از یافته های علمی در این باره توجه کنیم . علاوه بر روایات فراوانی که درباره تاثیر نماز بر سلامت و شادابی روح ، نقل شده است ، امروزه روانشناسان ، بيداري صبح و نماز و نيايش در آن هنگام را ، یکی از عوامل پیشگیری از افسردگی دانسته اند . تحقیقات نشان می دهد 75 درصد از بیماران افسرده ، در خواب مشکل دارند و علائم این بیماري در هنگام صبح تشدید می شود .
***روانشناسان دین باور ، يكي از راههاي پيشگيري از ناراحتي هاي رواني و افسردگي را ، بيداري در صبح و نيايش با خدا دانسته اند . قرآن کریم نيز به دعا و نيايش در سحرگاهان تاكيد كرده است . نيايش در اين هنگام ، به گونه ای است که سبب کاهش عوامل مختل كننده روان می شود . نمازگزاري که سحرگاه از خواب گران بر مي خيزد و خود را ملزم به اقامه نماز صبح می داند ، در حقیقت ، به مقدار زيادي مشكلات ناشي از پريشاني و افسردگي را در خود كاهش مي دهد . در آن وقت ، فرد در ارتباط با خالق هستی ، روح تشنه خويش را سیراب می سازد و با توکل و اطمينان فراوان ، روزي ديگر را آغاز می کند . شاید از همین روست که علی (ع) می فرماید : " خداوند هرگاه خیری را براي بنده اش بخواهد ، به او کم خوابی ، کم خوری و کم حرفی را تلقین می کند . "
*******************
***" ربيعة بن کعب " در گوشه اي از اتاق نشسته / و سر در گريبان فرو برده بود . او را به عنوان يار نزديک پيامبر مي شناختند . سالهاي زيادي را درکنار پيامبر گذرانده / و در جنگها ياور ايشان بود . به همين دليل ، بارها و بارها توسط مشرکان شکنجه شده و آزار ديده بود . اما هيچگاه کسي نديد که او درخواستي از رسول خدا (ص) داشته باشد . روزي پيامبر به او فرمود : " اي ربيعه ، هفت سال با من بودي و از من هيچ چيز نخواستي ، آيا از من چيزي نمي خواهي ؟ ربيعه در آن لحظات با شرمساري سر به زير انداخت و گفت : " يا رسول ا... به من فرصت بده در اين باره بيشتر بينديشم . "
هنگامي که ربيعه به خانه رسيد ، انبوهي از درخواستها ، ذهن او را به خود مشغول كرد . لحظه اي انديشيد که اي کاش رسول خدا (ص) ، مشکلات مالي او را برطرف كند و زماني اين فکر به ذهنش خطور کرد که از پيامبر بخواهد هرگز دچار بيماري نشود . يکي از نزديكان نيز به او توصيه کرد که از پيامبر بخواهد به او مسئوليتي بزرگ بدهد . بالاخره پس از چندي ، ‌ربيعه نزد رسول خدا رفت ، سلام کرد و کنار ايشان نشست . پيامبر با چهره متين و نوراني خود ، دستي بر شانه او زد و فرمود : " اي ربيعه ، خواسته ات را بگو ". ربيعه گفت : اي رسول خدا ، از خداوند بخواه تا مرا با شما به بهشت ببرد . پيامبر (ص) پرسيد : آيا کسي به تو توصيه كرد که اين خواسته را مطرح کني ؟ ربيعه پاسخ داد : نه . من با خود فکر کردم كه اگر مال بخواهم ، ماندني نيست و اگر عمر طولاني و مقام و موقعيت بخواهم ، سرانجام آن ، نيستي و نابودي است . پيامبر لحظه اي سکوت نمود ، سپس ربيعه را تحسين کرد و فرمود : " من از خداوند مي خواهم که تو را با من به بهشت وارد کند ، ولي تو نيز با نماز و سجده هاي زياد خود ، مرا ( در تحقق اين خواسته ) ياري کن . "
ربيعه بسيار خشنود شد و از آن پس ، نمازهاي خود را با عشق و حضور قلب بيشتر خواند . او دريافت که کليد رستگاري و هدايت ،‌‌ ارتباط زيبا و عميق با خداوند ، در قالب نماز و نيايش است.


نماز


به اعتقاد یکی از روانشناسان محبت یا عشق پنج نوع است و یکی از انواع آن عبارت است از عشق به حق یا به پروردگار عالم که دارای عالی ترین ارزش و دوست داشتنی ترین چیزهاست و بطور کامل مستلزم مراقبت، مسؤولیت، احترام و بخصوص معرفت است. این عشق برای زندگی ضروری است، زیرا آدمی باید کمال را در نظر بگیرد و آرزوی وصول به آن را در سر بپروراند تا به پیشرفت و حل مشکلات خود نایل آید و نماز کشش عاشقان حق و محبوب خاشعان و مِهر معبود است...
نگاهی به آثار نماز از منظر روان شناختی
نماز آرامش روان و سکینه خاطر است...
به نظر می رسد که نماز این عالی ترین جلوه نیاز، ارتباطی گسترده با ابعاد مختلف زندگی انسان داشته باشد. از میان تمام فرایضی که از لحاظ دینی بر مسلمانان واجب است نماز بیشترین ارتباط را با انسان دارد. هر روز پنج بار نماز این کتاب هستی را ورق می زنیم و این چنین است که نماز کلاس درسی می شود که آموختنی هایش تمامی ندارد. 
امروزه روانشناسی را به عنوان علم رفتارشناسی معرفی می کنند و در اینجا ما به بررسی تأثیراتی می پردازیم که نماز به عنوان یک رفتار بر ابعاد مختلف روح و روان انسان می گذارد. 
از دیدگاه روانشناسان یکی از عوامل رشد و شکفتگی شخصیت نشانه های رمزی است. از خوشبختی آدمی یکی این است که می تواند نشانه های رمزی بکار برد. 
آدمی هر چه بیشتر ترقی کند و به کمال نزدیک تر شود بیشتر نشانه های رمزی بکار می برد و برعکس هر چه بیشتر در حال تنزل باشد، نشانه های رمزی کمتر مورد استفاده اش واقع می شوند. 
یکی از فواید نشانه های رمزی این است که جای انگیزه های غریزی و تمایلاتی را که ابزار آنها مقتضی یا مناسب و یا مقدور نیست می گیرند و به تسکین یا تخفیف تنیدگی و ناراحتی که ناشی از عدم ارضای آنهاست می پردازند. 
«ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر». همانا نماز انسان را از بدی و زشتی باز می دارد. 
و از همین جا درمی یابیم که شاید نماز نشانه ای رمزی است که باعث رشد شخصیت ما می شود و آن را اعتلا می بخشد. 
روانشناسان معتقدند «نشانه های رمزی مناسب نیروی زندگی را به خدمت خود در می آورند و از تنیدگی ها و ناراحتی ها می کاهند و آدمی را قادر می سازند به اینکه خود را به درجات عالی برساند» و بدین سان نماز سکوی اعتلا و معراج انسان می شود. نماز می تواند به مثابه یک پالاینده عمل کند. زمانی که انسان با انجام مقدمات نماز، رو به درگاه خالق بی نیاز می کند و با یکی و فقط یکی که او را قادر مطلق می پندارد به گفتگو می پردازد در واقع به یکی از نیازهای مهم روانشناختی خود پاسخ داده است. 
یکی از نیازهای انسان نیاز به بزرگداشت است، یعنی نیاز به برتر از خود را ستایش کردن و به تأیید او پرداختن و پیروی کردن از او. با نماز خواندن این آیین مقدس و همیشگی برای تکریم پروردگار بی همتا چنین نیازی ارضاء می شود. 
یکی دیگر از نیازهای روانشناختی انسان، نیاز به پشتیبانی است. خود را به کسی که هنگام احتیاج، کمک و یاری می کند نزدیک نگه داشتن و همیشه به حمایت کسی پشت گرمی داشتن. ما با نماز که هر روز به صورت منظم انجام می شود رابطه خود را با کسی حفظ می کنیم که در تمام سختی ها و شداید امید به یاری او داریم. 
مسأله دیگری که در اینجا مطرح است نظم بخشی نماز به فکر است. در بین بسیاری از اقشار جامعه رایج است که وقتی چیزی را گم می کنند به نماز می ایستند تا آن را بیابند. در واقع این تمرکز حواس از طریق ایستادن به سوی قبله یکتا خالق و رکوع و سجود در برابر یگانگی او حاصل می شود. 
به اعتقاد یکی از روانشناسان محبت یا عشق پنج نوع است و یکی از انواع آن عبارت است از عشق به حق یا به پروردگار عالم که دارای عالی ترین ارزش و دوست داشتنی ترین چیزهاست و بطور کامل مستلزم مراقبت، مسؤولیت، احترام و بخصوص معرفت است. این عشق برای زندگی ضروری است، زیرا آدمی باید کمال را در نظر بگیرد و آرزوی وصول به آن را در سر بپروراند تا به پیشرفت و حل مشکلات خود نایل آید و نماز کشش عاشقان حق و محبوب خاشعان و مِهر معبود است. 
یکی از روش هایی که برای کاهش استرس توسط روانشناسان پیشنهاد می شود استفاده از شستشوی با آب است. وضو مقدمه نماز است و هر بار که ما برای نماز می ایستیم و خود را با وضو پاک و مطهر می سازیم در واقع به تطهیر روح خود می پردازیم و مرهمی بر روان خسته خود می گذاریم. 
در واقع اگر بخواهیم برای نماز روح و جسم قایل شویم و حرکات فیزیکی را جسم نماز و حالات روحانی آن را روح نماز نام گذاریم به فواید و آثار نماز بیشتر پی می بریم. یکی از روش های مقابله با تنش که علاوه بر روانشناسی، علوم دیگر نیز آن را تأیید می کنند انجام حرکات منظم یا ورزش است. در همین راستا نماز و بعد جسمی آن (حرکاتی که بطور منظم پنج بار در شبانه روز تکرار می شود) جسم را چنان صیقل می دهد که آیینه روح می شود. 
یکی از فلاسفه می گوید: نماز به آدمی نیرویی برای تحمل غم ها و مصائب و در نتیجه بهداشت روانی می بخشد و انسان را امیدوار می سازد و قدرت ایستادگی و مقاومت در برابر حوادث بزرگ را به او می دهد. 
انسان در نماز با تمام اعضای بدن و حواس خود متوجه خدا می شود و از همه اشتغالات و مشکلات دنیوی روی برمی گرداند و به هیچ چیز جز خدا و آیات قرآن که در نماز بر زبان می آورد فکر نمی کند همین روی گردانی کامل از مشکلات زندگی و نیندیشیدن به آنها، در اثنای نماز، باعث ایجاد آرامش روان و آسودگی عقل در انسان می شود. 
این حالت آرام سازی و آرامش روانی ناشی از نماز، از نظر روانی تأثیر بسزایی در کاهش شدت تشنجات عصبی ناشی از فشار زندگی روزانه و پایین آوردن حالت اضطرابی که برخی از مردم دچار هستند، دارد. 
در حدیث آمده است که: هرگاه امری بر رسول خدا سخت می آمد به نماز می ایستاد. 

اصولاً رابطه معنوی میان انسان و خداوند در اثنای نماز، به او آنچنان نیروی معنوی می بخشد که مایه تجدید امید، تقویت اراده و آزاد شدن توانایی های عظیم وی می شود، توانایی ها و نیروهای عظیمی در وجود انسان نهفته است که معمولاً بخش کوچکی از آنها را به کار می گیرد. رابطه معنوی انسان با پروردگار در طول نماز و دریافت نوعی فیض الهی، یا بارقه روحانیت از خداوند متعال، باعث رها شدن نیروهای معنوی مستمر در انسان می شود و عزمش را جزم، اراده اش را قوی و همتش را بلند می گرداند. در نتیجه برای پذیرش علم و معرفت آماده تر و برای انجام کارهای بزرگ داناتر می شود.

نیایش


خدایا: تو می دانی و همه می دانند که زندگی از تحمیل لبخندی بر لبان من ،از آوردن برق امیدی در نگاه من ،از برانگیختن موج شعفی در دل من عاجز است .

خدایا: تو می دانی و همه می دانند که شکنجه دیدن بخاطر تو ،زندانی کشیدن بخاطر تو و رنج بردن به پای تو تنها لذت بزرگ زندگی من است ،از شادی توست که من در دل می خندم،از امید رهایی توست که برق امید در چشمان خسته ام می درخشد و از خوشبختی توست که هوای پاک سعادت را در ریه هایم احساس می کنم . نمی توانم خوب حرف بزنم . نیروی شگفتی را که در زیر کلمات ساده و جمله های ضعیف و افتاده پنهان کرده ام دریاب،دریاب.

خدایا: من ترا دوست دارم ،همه زندگی ام و همه روزها و شبهای زندگی ام بر این دوستی شهادت می دهند،شاهد بوده اند و شاهد هستند.



آزادی تو مذهب من است ، خوشبختی تو عشق من است ،آینده تو تنها آرزوی من است.

خدایا: اگر تنها ترین تنها شوم، باز خدا هست، او جانشین همه نداشتن هاست.نفرین و آفرین ها بی ثمر است.اگر تمامی خلق گرگهای هار شوند و از آسمان، هول و کینه بر سرم ببارد، تو مهربان و جاودان آسیب نا پذیر من هستی.ای پناهگاه ابدی! تو می توانی جانشین همه بی پناهی ها شوی.

خدایا: به من زیستنی عطا کن که در لحظه مرگ، بر بی ثمری لحظه ای که برای زیستن گذشته است، حسرت نخورم، و مُردنی عطا کن که، بر بیهودگیش، سوگوار نباشم.بگذار تا آن را، خود انتخاب کنم، اما آنچنان که تو دوست می داری.

خدایا: تو، چگونه زیستن را به من بیاموز، چگونه مردن را خود خواهم آموخت.

خدایا: مرا از این فاجعه پلید مصلحت پرستی که چون همه گیر شده است، وقاحتش از یاد رفته است و بیماری شده است که، از فرط عمومیتش، هر کس از آن سالم مانده باشد بیمار می نماید مصون بدار، تا، به رعایت مصلحت، حقیقت را ذبح شرعی نکنم.
خدایا:مرا به ابتذال ارامش و خوشبختی مکشان. اضطرابهای بزرگ، غمهای ارجمند و حیرتهای عظیم به روحم عطا کن.لذت ها را به بندگان حقیرت بخش و دردهای عزیز بر جانم ریز.

خدایا: رحمتی کن تا ایمان ، نام ونان برایم نیاورد ، قوتم بخش تا نانم را وحتی نامم را در خطر ایمانم افکنم تا از آنها باشم که پول دنیا را می گیرند و برای دین کار می کنند نه از آنها که پول دین را می گیرند و برای دنیا کار می کنند

خدایا:عقیده مرا ازدست " عقده ام"مصون بدار.

خدایا:به من قدرت تحمل عقیده "مخالف" ارزانی کن.

خدایا:رشدعقلی وعلمی، مرا از فضیلت "تعصب" "احساس" و "اشراق" محروم نسازد.

خدایا:مرا همواره آگاه وهوشیار دار تا پیش ازشناختن درست وکامل کسی یا فکری مثبت یا منفی قضاوت نکنم.

خدایا:جهل امیخته باخودخواهی و حسد مرا رایگان ابزار قتاله دشمن برای حمله به دوست نسازد.

خدایا:شهرت، منی را که:"میخواهم باشم" قربانی منی که " میخواهند باشم" نکند.

خدایا:مرا در ایمان  اطاعت مطلق بخش تا در جهان عصیان مطلق باشم.

خدایا:به من « تقوای ستیز» بیاموز تا درانبوه مسئولیت نلغزم و از تقوای پرهیز مصونم دار تا در خلوت عزلت نپوسم.

خدایا:به من توفیق تلاش در شکست، صبر در نومیدی، رفتن، بی همراه؛ جهاد، بی سلاح؛ کار، بی پاداش؛ فداکاری درسکوت؛ دین،بی دنیا؛ مذهب، بی عوام؛ عظمت، بی نام؛ خدمت، بی نان؛ ایمان، بی ریا؛ خوبی، بی نمود؛ گستاخی، بی خامی؛ قناعت، بی غرور؛ عشق، بی هوس؛ تنهایی در انبوه جمعیت؛ و دوست داشتن، بی آنکه دوست بداند؛ روزی کن.

نماز



ای که هستی طالب شوق مصلای نماز
بشنو از بانگ اذان صوت دل آرای نماز
در سجود کبریایی معرفت را پیشه کن
تا شوی واقف تو بر اسرار و معنای نماز
عزت فوق تصور خواهی ار بینی بیا
در نماز جمعه بنگر شان اعلای نماز
انسجام ملت ایران اسلامی ز اوست
اتحاد ملی از تکبیر گویای نماز
در مقام حکمت شب زنده داران تا سحر
خواب شیرین می پرداز چشم شبهای نماز
در پی آب بقا هرگز نمی گردد کسی
گر بنوشد باده ی شهد گوارای نماز
آن شنیدستی که شیطان بر ادم سجده نکرد
رانده شد از درگهایزد به فتوای نماز
حضرت موسی که در قرب الهی جا گرفت
کلمه ی ار نی بگفت در طور سینای نماز
وحی منزل بر نبی شد بهر فتح مسلمین
آیه انا فتحنا از تجلای نماز
شیر حق فزت و رب الکعبه در محراب گفت
شد شهید راه حق از فیض عظمای نماز
با وضوی خون حسین ابن علی در کربلا
شد شهید اشقیا از بهر احیای نماز
خواهی ارفیض الهی باحضور قلب پاک
خیمه ی الفت بزن در دل ز سودای نماز
ای که سر بهاده ای بر سجده گه بر خود بناز
شد همه قدوسیان غرق تماشای نماز
هر چه گشتم جستجو کردم ز راه معرفت
عالمی بهتر ندیدم من زدنیای نماز
از امام جمعه ی فرزانه ی صایین قلعه
امر شد "رستم"نوشتم شعر زیبای نماز.


 

ای آنکه  ترا  قدرتِ  پرواز  خدا  داد

اکسیر جوانی  و  دلِِ  پر  زِ  صفا داد

آن چیز که درخواست نمودی به تمنا

او معبرِحق پویی و عرفان به شما داد

خواهی تو بجویی ثَمَرِ وصل به کویش

چون طالب وصلی همه هستیِ خود داد

او شاهد آن است که چه سان راه بپویی

این رحمت او بود  هدایت به شما داد

خواهی چو شوی راه رو  عزتِ و ایمان

می جوی مسیری که ترا وعدۀ آن داد

آرام وضو ساز  و  بخوان نغمۀ توحید

این دفترعشقی است که آن یاربه ماداد

از خود  تو  جدا   شو  اثرش  نور  ببینی

در  راهِ  وصالش  همۀ  پاکیِ  خود  داد

گر زمزمه ات  اوج  بگیرد  چو  ملائک

هم بودن و هم جمع غنائم به شما داد

مقصود از این زندگی خاکی ما چیست

جز و صل به معبود که او وعدۀ آن داد

فانی چو شدی رمز بقا یافتنی شد

این رحمت حق بود ، غنا را به شما داد

چون غرق صفاگشته تو بیمار بجویی

ره جوی کدامین دل بیمار به ما داد

قرب است و نشاطی ، عقلا واله و حیران

آگه چو شدی رمز وصالش به شما داد

آسان بنما رخ که تو اکنون همه نوری

از راه تکامل ثَمَرش را به شما داد

ای آنکه نمازت همه شور است و تمنا

تو یافته ای معرفتی را که خدا داد